Am auzit frecvent din partea clienților mei, dar și
din partea unor persoane care au oarecum tangență cu domeniul juridic,
exprimări de tipul acesteia: “Am un proces cu X… Am înțeles că trebuie
să fac medierea...”
Care este de fapt realitatea? Medierea este și rămâne o procedură amiabilă,
dar facultativă de rezolvare a anumitor conflicte. Ea nu poate fi obligatorie
prin însăși natura ei, precum și prin prisma a două dintre principiile
fundamentale care o guvernează: caracterul voluntar și auto-determinarea.
Din 2013, persoanele fizice și juridice sunt obligate
să participe la o ședinta de informare privind medierea înainte de a ajunge în
fața instanței de judecată, în situația în care litigiul pe care intenționează
să îl deducă judecății se încadrează într-una dintre categoriile ce vor fi
arătate mai jos.
Deci, nu sunteți și
nu puteți fi obligați să participați la mediere, ci doar la așa-numita
informare privind avantajele medierii. Și nu în orice situație, ci doar în cele
în care litigiul dumneavoastră se încadreză într-una dintre categoriile
enumerate de art. 60 indice 1 din Legea 192/2006, cu completările și
modificările ulterioare. Iată aceste cazuri:
ART.60^1
(1) În litigiile ce pot face,
potrivit legii, obiect al medierii sau al altei forme alternative de
soluţionare a conflictelor, părţile şi/sau partea interesată, după caz, sunt
ţinute să facă dovada că au participat la şedinţa de informare cu privire la
avantajele medierii, în următoarele materii:
a) în
domeniul protecţiei consumatorilor, când consumatorul invocă existenţa unui
prejudiciu ca urmare a achiziţionării unui produs sau unui serviciu defectuos,
a nerespectării clauzelor contractuale ori garanţiilor acordate, a existenţei
unor clauze abuzive cuprinse în contractele încheiate între consumatori şi
operatorii economici ori a încălcării altor drepturi prevăzute în legislaţia
naţională sau a Uniunii Europene în domeniul protecţiei consumatorilor;
b) în materia dreptului familiei, în
situaţiile prevăzute la art. 64;
c) în domeniul litigiilor privind posesia,
grăniţuirea, strămutarea de hotare, precum şi în orice alte litigii care
privesc raporturile de vecinătate;
d) în domeniul răspunderii profesionale în
care poate fi angajată răspunderea profesională, respectiv cauzele de
malpraxis, în măsura în care prin legi speciale nu este prevăzută o altă
procedură;
e) în litigiile de muncă izvorâte din
încheierea, executarea şi încetarea contractelor individuale de muncă;
f)
în litigiile civile a căror valoare este sub 50.000 lei, cu excepţia litigiilor
în care s-a pronunţat o hotărâre executorie de deschidere a procedurii de
insolvenţă, a acţiunilor referitoare la registrul comerţului şi a cazurilor în
care părţile aleg să recurgă la procedura prevăzută la art. 1.013 - 1.024 sau
la cea prevăzută la art. 1.025 - 1.032 din Legea nr. 134/2010, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Ultimele două
excepții de la litera f) se referă la procedura ordonanței de plată și la cea a
cererilor de valoare redusă. Nu intrăm în detalii juridice, însă în aceste
cazuri informarea nu mai este obligatorie.
Faptul că legea
prevede obligativitatea informării doar în cazurile enumerate mai sus nu
înseamnă că nu există posibilitatea ca medierea să funcționeze și în alte
situații decât cele descrise, dimpotrivă. Doar că în acele cazuri, informarea
va fi făcută exclusiv la dorința părților, nu ca obligație legală. Vom trata
însă acest subiect cu o altă ocazie.
Ce este deci informarea? O scurtă ședință… informativă. Termenul are
sonorități de tristă amintire, ce-i drept, însă aceasta este esența acestei ședințe – ea are
scopul de a aduce la cunoștința celor implicați într-un conflict posibilitatea
(la care pot apela sau nu) de a-l rezolva amiabil, prin mediere. Se comunică
participanților informații legate de definirea și specificul medierii, de
principiile sale, de reglementările legale care o guvernează, de avantajele
sale în raport cu procedura contencioasă (instanța de judecată), dar și de
limitele sale în anumite situații, de rolul mediatorului, respectiv de ceea ce
poate face și ce nu poate face acesta în cadrul procedurii de mediere, de
regulile de desfășurare a medierii, de modalitățile în care se poate finaliza
aceasta, de efectele juridice ale acordului de mediere, de eventualele
proceduri ulterioare la care trebuie supus acordul de mediere, atunci când
aceste proceduri sunt obligatorii prin lege, dar și când sunt lăsate la latitudinea părților
ș.a.m.d. Enumerarea nu este limitativă, pentru că pot fi atinse și alte
aspecte, participanții pot adresa întrebări mediatorului, pot fi atinse și
aspecte concrete ale avantajelor medierii în cazul lor anume etc. Recomandabil
este ca în cadrul ședinței de informare să se aducă în discuție variantele
concrete de rezolvare a conflictului părților și mai putin generalitățile
legate de mediere, fără a fi trecute cu vedere însă nici acestea. Deci
informarea nu se limitează la avantajele medierii, ci ar trebui să cuprindă
toate acele informații relevante care pot ajuta părțile să aprecieze în mod
rezonabil și pertinent daca medierea poate fi o soluție în cazul lor. Aceasta
decizie este una liberă, dar se dorește a fi și informată, pentru că există
încă multe necunoscute legate de mediere pentru toată lumea, există, de asemenea,
multe idei preconcepute, după cum am arătat într-un articol precedent, există
multă rezistență din partea altor factori implicați în procesul de justiție. Cam
acestea ar fi de spus despre conținutul informării.
Să trecem la următorul aspect, anume modalitatea în
care se poate face dovada parcurgerii ei, în fața instanței.
Îndeplinirea acestei obligații trebuie dovedită fie
printr-un certificat de informare,
fie printr-un proces verbal, ambele
eliberate de mediator. Informarea nu se poate face doar pentru una dintre părți,
deși reclamantul este cel ținut de lege să facă dovada parcurgerii acestei
proceduri prealabile obligatorii. Justificarea la nivel logic, dincolo de cea
legală, este dată de faptul că medierea presupune acceptul tuturor părților
implicate, ca atare informarea unei singure părți nu va putea avea niciodată
finalitatea acceptării medierii, pentru că nu toate părțile vor afla informațiile
necesare pentru a lua o decizie în acest sens. Trebuie create măcar la nivel
ipotetic premisele unei medieri, altfel informarea este golită de sens.
Informarea unei singure parti este posibilă (în sensul unei consultații gratuite în cadrul căreia acestei părți, de regulă viitorul reclamant, i se explică "în avans" ce presupune medierea), însă nu se elibereaza un proces verbal în acest sens, legea prevăzînd că "dacă una dintre părţi refuză în scris participarea la şedinţa de informare, nu răspunde invitaţiei prevăzute la art. 43 alin. (1) ori nu se prezintă la data fixată pentru şedinţa de informare, se întocmeşte un proces-verbal, care se depune la dosarul instanţei." De aici rezultă clar condițiile în care se poate elibera procesul-verbal, respectiv doar dacă cealaltă parte, deși fusese înștiințată, nu se prezintă.
Informarea unei singure parti este posibilă (în sensul unei consultații gratuite în cadrul căreia acestei părți, de regulă viitorul reclamant, i se explică "în avans" ce presupune medierea), însă nu se elibereaza un proces verbal în acest sens, legea prevăzînd că "dacă una dintre părţi refuză în scris participarea la şedinţa de informare, nu răspunde invitaţiei prevăzute la art. 43 alin. (1) ori nu se prezintă la data fixată pentru şedinţa de informare, se întocmeşte un proces-verbal, care se depune la dosarul instanţei." De aici rezultă clar condițiile în care se poate elibera procesul-verbal, respectiv doar dacă cealaltă parte, deși fusese înștiințată, nu se prezintă.
Plecând de la premisa de mai sus, reclamantul trebuie
să facă toate demersurile de a aduce partea adversa în fața mediatorului. Îl va putea mandata pe acesta din urmă să transmită invitația. În practică,
este posibil (și permis de lege) ca mediatorii să refuze acele cazuri în care
solicitantul insistă să facă pe cont propriu convocarea la informare. În primul
rând, mediatorul nu are posibilitatea de a verifica buna credință a celui care
solicită informarea obligatorie. Sunt multe situații în care acesta se
eschivează de la obligația invitării, inducîndu-l în eroare pe mediator. Dincolo
de scopul de “informare”, această ședință (cu toate părțile prezente) are ca
obiectiv nu doar pe acela de a avea justițiabili informați, ci mai ales de a
avea justițiabili mediați, care nu mai ajung cu conflictul lor în instanță. Scopul
acestei prevederi legale este crearea premiselor ca părțile să ramană în
mediere, chiar dacă acest lucru depinde exclusiv de voința lor. Legiuitorul nu
a gândit o procedură administrativă inutilă, prin care să îngreuneze actul de
justiție, ci a oferit o unealtă cetățenilor, dar și mediatorului. Acesta
trebuie să depună toate eforturile, utilizând toate mijloacele legale, pentru a
aduce părțile la masa negocierilor, a încheia un contract de mediere și a finaliza
procedura prin semnarea unui acord care să rezolve conflictul în tot sau în
parte.
Legea a suferit modificări, în sensul în care există și alte categorii de
profesioniști abilitați a face informarea, eliberând un document în acest sens.
Nu mă voi referi însă la acele categorii, pentru ca motivația introducerii
acestei noi prevederi nu a avut nimic de a face cu interesele justițiabililor,
ci ale categoriilor respective de profesioniști. De asemenea, consider de
interes pentru cei care ar citi, eventual, articolul meu, informațiile legate
despre aceasta procedură îndeplinită cu ajutorul unui mediator, pentru că de
accea se numește informare privind avantajele medierii.
Certificatul de
informare se eliberează doar dacă toate părțile implicate în conflictul respectiv
au participat la ședința de informare, împreună sau separat, pentru că poate
exista și această posibilitate în situații motivate. Certificat de informare se
eliberează și dacă una dintre părți, deși a fost informată, refuză să semneze
certificatul de informare, din anumite motive. Fiecare parte prezentă primește
un exemplar original, iar un alt original rămâne în arhiva profesională a
mediatorului. Acest certificat de informare, în copie certificată sau în
original, va fi atașat de către reclamant cererii de chemare în judecată sau se
va depune la dosar până la termenul pus în vedere de instanță în acest scop.
Dacă cel puțin una dintre părți nu participă la informare (refuză în
scris, nu răspunde invitației sau nu se prezintă la data fixată pentru ședința
de informare) sau se retrage înainte de finalizarea informării, mediatorul va
elibera un proces-verbal (nu proces-verbal de informare!!) care va atesta
această situație, într-un număr de exemplare originale corespunzător părților
participante, plus unul pentru arhiva profesională a mediatorului. Acest
proces-verbal are rolul de a arăta buna credință a solicitantului procedurii și
demersurile făcute de acesta în scopul îndeplinirii procedurii prealabile,
precum și motivul pentru care informarea nu a putut avea loc sau nu s-a
finalizat. Pentru că informarea în sensul impus de lege nu are loc dacă nu sunt
prezenți toți cei implicați, după cum am arătat. Sigur că întâlnirea cu
mediatorul poate fi o bună ocazie pentru a afla mai multe despre mediere și
niciun mediator nu va refuza să ofere toate informațiile solicitate de cei care
sunt prezenți, însă procedura nu va fi considerată îndeplinită în sensul cerut
de lege datorita lipsei de finalitate cauzată de absența celor care au decis să
nu participe. Acest proces-verbal va fi folosit în același mod descris mai sus
în cazul certificatului de informare.
Pentru a declanșa
procedura obligatorie de informare, mediatorul va furniza solicitantului (de
regulă reclamantul sau cel interesat a demara o cale de rezolvare a conflictului,
așa cum am arătat) o cerere de deschidere a procedurii. Aceasta cerere va fi
completată cu următoarele date: numele
și prenumele părții care face solicitarea, cu toate datele de identificare și
adresa completă, număr de telefon, adresă de e-mail etc.; numele și prenumele
părții/părților cu care acesta se află în conflict, adresele complete și
numerele de telefon, eventuale alte date de contact – e-mailuri, numere de fax
etc., obiectul conflictului descris succint, dar suficient de clar pentru a fi
înțeles de către cel căruia i se va transmite invitația, valoarea pretențiilor (în cazul pretențiilor în
bani), numărul dosarului și instanța (dacă acel conflict a fost deja dedus
judecății). Cererea adresată mediatorului va conține și o prevedere expresă din
care să rezulte mandatarea sa pentru invitarea părții adverse la informare, în
cazul în care se optează pentru această variantă.
În baza acestei
cereri, mediatorul și solicitantul vor semna un contract de prestări servicii, numit
uneori contract de pre-mediere sau de pregătire a medierii. Acest contract
reprezintă baza legală a emiterii facturii și chitanței prin care mediatorul va
încasa de la solicitant contravaloarea costurilor convocării, pe care legea îi
permite să le recupereze. Pentru că, dacă ședința de informare privind medierea
și eliberarea documentului care o atestă sunt gratuite, nu i se poate pretinde
mediatorului să achite din propriul buzunar costul consumabilelor folosite
pentru redactarea și imprimarea invitației, al telefonului, al serviciilor
poștale sau de curierat, al energiei electrice etc. Costurile trebuie să fie
rezonabile, însă pot diferi de la un mediator la altul, în raport cu propria
modalitate de realizare a acestei convocări. „Inflația” de mediatori, precum și
faptul că există și alte profesii abilitate să facă informarea, au dus la
scăderea acestor costuri la nivel de ansamblu, pentru că fiecare mediator a
căutat diverse căi de reducere a costurilor în vederea sporirii competitivității
“pe piață”. Acest lucru are un impact negativ asupra imaginii medierii și mediatorilor, însă nu poate fi controlat, momentan, pentru că prioritar pentru orice profesionist este să își poată face meseria. Costul
poate constitui un criteriu de alegere a mediatorului, însă ar fi de dorit să
nu fie singurul, din același rațiuni pentru care orice profesionist este selectat
mai ales pe criterii de competență și reputație profesională. În cazul
mediatorului, primează ca și criteriu de alegere încrederea pe care este
capabil să o inducă solicitantului, pentru că medierea are la bază mai ales
această încredere în mediator, ca terț apt să faciliteze ajungerea la o soluție
agreată și convenabilă ambelor părți.
Dacă solicitantul se prezintă personal la mediator, va avea asupra sa un document de identitate valabil. Dacă se prezintă avocatul, acesta ar trebui să-i prezinte mediatorului legitimația de avocat sau un document de identitate valabil, împuternicirea avocațiala întocmită conform rigorilor profesiei de avocat (numele clientului, numărul contractului de asistență juridică, cuprinsul și întinderea mandatului de reprezentare, preferabil cu mențiunea explicită a reprezentării în cadrul procedurii de informare / mediere).
Termenul la care se stabilește data ședinței de
informare, la momentul când solictantul adresează cererea către mediator,
trebuie să țină cont, pe lângă termenul impus de lege (15 zile pentru
finalizarea informării, calculate de la data adresării cererii către mediator),
de intervalul pertinent în care invitația ajunge la destinatar, iar acesta
poate formula un punct de vedere privind participarea sa. Ca atare, un termen
de o saptamană pare rezonabil, avand în vedere că destinatarul poate să nu fie
găsit la domiciliu la prima încercare de livrare. Iar Poșta Română nu face o
nouă încercare, ci lasă un aviz în cutie poștală, iar cel înștiințat trebuie să
meargă să ridice personal plicul. De aceea, mai ales în situațiile în care
numărul de telefon al destinatarului este cunoscut, soluția livrării invitației
prin curier pare o variantă mai sigură. Desigur însă că presupune un cost ceva
mai mare.
În baza tuturor
informațiilor comunicate de solicitant mediatorului, acesta va redacta o
invitație, care va conține, pe lângă data convenită de acesta cu solicitantul
pentru ședința de informare și locul unde se va desfășura ședința de informare,
datele celui care a solicitat declanșarea procedurii și invitarea la informare,
obiectul conflictului din perspectiva acestuia, precum și eventualele
pretenții, datele complete de contact ale mediatorului, precum și informații
legate de dosar și instanță, dacă există un litigiu pe rol cu același obiect.
Pentru
a facilita un eventual răspuns scris al celui invitat cu privire la invitația
transmisă, mediatorul poate furniza în același plic cu invitația un formular de
răspuns, pe care cel invitat are posibilitatea de a bifa opțiunea sa cu privire
la participarea la informare sau chiar de a solicita reprogramarea, dacă data
propusă nu îi este convenabilă, din rațiuni obiective. La cererea sa, mediatorul
poate reprograma ședința, însă doar în acord cu programul biroului său, precum
și cu cel al solicitantului. Legea impune ca informarea să fie finalizată în
termen de 15 zile, tocmai pentru a nu încuraja folosirea acestei situații ca pe
o modalitatea de tergiversare a cursului acțiunii din instanță sau ca o șicanare
a părții adverse.
Invitația
se transmite prin orice modalitate care poate furniza dovada recepției de către
destinatar, căci în caz de neprezentare a acestuia, se va furniza solicitantului
și o copie a documentului din care să rezulte că invitația a fost comunicată
conform legii. Aceasta dovadă ar putea fi solicitată de instanță, mai ales dacă
partea adversă invocă excepții în acest sens.
Ce se întamplă atunci când partea adversă nu se prezintă la informare și nici nu răspunde invitatiei?
Ce se întamplă atunci când partea adversă nu se prezintă la informare și nici nu răspunde invitatiei?
În practica există două opinii. Potrivit primeia,
procedura se încheie și mediatorul eliberează procesul verbal despre care am
vorbit deja. Din punctul meu de vedere, dacă invitația a fost recepționată de
destinatar, aceasta conținea toate datele de contact ale mediatorului, iar cel
invitat nu l-a contactat pentru a solicita o reprogramare, mediatorul poate
considera că acesta nu dorește să participe. Va face această mențiune în
procesul-verbal și va oferi solicitantului dovada transmiterii invitației.
Există și o a doua opinie, potrivit căreia mediatorul
ar fi obligat să transmită o a doua convocare, cu o nouă dată și oră pentru ședinta
de informare. Această opinie are la bază prevederile alin. 4 al art. 43 din Legea
192/2006, în care se stipulează că medierea se consideră neacceptată dacă una
dintre părți nu se prezintă de două ori la datele fixate pentru semnarea
contractului de mediere. Consider că această abordare ar avea justificare dacă
solicitantul ar fi cerut din start o mediere cu invitatul, nu o simplă
informare, pentru că acceptul privind medierea se dă doar a finalul informării.
Dacă partea invitată la informare ar avea motive obiective care să o împiedice
să se prezinte la data comunicată în prima invitație, ar avea posibilitatea de
a solicita reprogramarea, fie și doar telefonic. Lipsa oricăreri comunicări din
partea sa poate fi interpretată ca o lipsă de interes privind participarea la
informare. Cu atât mai mult poate fi avută în vedere o astfel de interpretare
dacă mediatorul reușește să o contacteze telefonic, iar aceasta îi transmite că
nu dorește să participe. Nu i se poate cere mediatorului să furnizeze dovada
acestei convorbiri, pentru legea nu îi permite să înregistreze o astfel de
convorbire fără acceptul interlocutorului. Însă mențiunea pe care o face în
procesul-verbal ar trebui să nu fie pusă la îndoială, dată fiind calitatea sa
de profesionist.
Sigur, având în vedere practica neunitară a
instanțelor la acest moment, cel mai sigur este ca invitația să fie dublată în
astfel de cazuri, doar pentru a-l pune la adăpost pe solicitant de o eventuala
invocare de către pârât a excepției de neîndeplinire a
procedurii prealabile în cadrul procesului, o eventuală admitere a acestei
excepții de către judecător putând duce la anularea cererii de chemare în
judecată.
Cum se finalizează informarea?
Dacă toate părțile implicate au fost prezente, la
finalul acestei ședințe acestea își manifestă în mod liber opțiunea privind acceptarea
sau neacceptarea medierii, ca modalitate de soluționare a conflictului lor. Dacă
ambele (sau toate, dacă sunt mai multe părți implicate) sunt de acord să facă
medierea, acestea pot semna direct contractul de mediere. Desigur, au opțiunea
de a apela la un alt mediator decât cel care a făcut informarea. În acest caz,
acesta va elibera certificatul de informare, iar părțile se vor adresa pentru
mediere unui alt mediator. Aceasta situație ar putea apărea în cazul în care
părțile nu sunt de acord cu onorariul propus sau există motive temeinice de
neîncredere legate de o eventuală lipsă de imparțialitate a mediatorului. Sau
dacă mediatorul insuși refuză cazul dintr-un anumit motiv, nu detaliem aici.
Dacă există o singură parte care nu este de acord
cu medierea, aceasta nu poate avea loc, ca atare va fi eliberat certificatul de
informare, iar părțile vor căuta rezolvarea pe alte căi a conflictului lor,
eventual instanța de judecată.
Dacă niciun dintre părți nu este de acord cu
medierea, singura parte pozitivă este că acestea sunt de acord măcar din acest
punct de vedere. Desigur, este o glumă! Dacă părțile nu doresc medierea, li se
eliberează certificatul de informare și merg mai departe așa cum consideră.
În toate cazurile, în certificatul de informare se
va menționa opțiunea manifestată de părți cu privire la mediere. Modelul de
certificat recomandat de Consiliul de mediere are o singură rubrică în acest
sens. În practică am constatat că nu întotdeauna părțile au aceeași opțiune, ca
atare am prevăzut în modelul pe care lucrez posibilitatea de a fi înregistrată
separat opțiunea fiecărei părți.
Dacă fie și doar una dintre părți nu a fost
prezentă la ședința de informare, nu va putea fi elieberat decât proces-verbal,
în condițiile arătate la începutul
articolului. În cazul în care,
după ce au fost făcute toate demersurile legale de asigurare a prezenței la
ședința de informare, una din părți a ales să nu se prezinte sau a declarat în
mod explicit că nu vrea să ia parte la întalnire și nu este interesată de mediere,
mediatorul va elibera un proces verbal în care se vor detalia motivele pentru
care informarea nu a fost efectuată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu