Medierea schimbă practica dreptului . Este
o procedură ce presupune costuri mai mici decat cea contencioasă, riscuri practic
inexistente, un timp scurt de finalizare, confidențialitate deplină și un caracter
informal. Nu
vreau să spun „relaxat”, pentru că ar putea crede cineva ca nu vorbim despre o
procedura serioasă, ceea ce nu ar fi real. Cererea pentru această modalitate de
rezolvare a conflictelor este în creștere, acest lucru nu poate fi negat. Poate
doar ritmul de creștere nu este cel pe care ni-l dorim. Cel puțin noi, mediatorii.
Această schimbare este iminentă, nu poate fi ignorată.
Rațiunea personală și profesională ar trebui să ghideze practicienii dreptului
în a se pregăti și a se adapta la această evoluție. Momentan, medierea nu constituie
obiect de studiu in școlile de drept, practica este încă redusă, iar relațiile
dintre mediatori și avocați păstrează urme de adversitate. Dar nu ne permitem să ne pierdem speranța.
Trebuie să construim împreună o relație de încredere și colaborare.
Pentru un avocat ce practică soluționarea litigiilor, medierea este pur
și simplu un alt instrument în acest sens. Scopul oricărui avocat este acela de
a rezolva problema clientului său într-o manieră și cu un rezultat cât mai favorabil
acestuia. Acesta își sfătuiește în principiu clienții să evite potențialele
conflicte, să le stingă pe cele mărunte înainte de a căpăta amploare, să
încerce negocierea unor soluții anterior inițierii unei acțiuni în instanță și
să ajungă la acest ultim pas doar în cazul unor conflicte grave, pentru care nu
există alte soluții. Ca atare, medierea s-ar potrivi mănușă unui număr extrem
de mare de situații, pentru că, să fim cinstiți, o mare parte a litigiilor
aflate pe rolurile instanțelor privesc situații și probleme mărunte, uneori
ridicole sau pentru care se putea găsi oricum o varianta mai simplă de
rezolvare, cu puțină bunăvoință. Acest lucru nu înseamnă că avocatul va pierde
clientul respectiv, ci doar că îl va asista și îndruma în a căuta o variantă de
soluționare mai convenabilă, mai rapidă, mai facilă.
Trec peste argumentații, emoții și pledoarii în favoarea
medierii și presupun că avocatul și clientul său au ajuns la mediere. În acest
punct, pentru succesul acesteia, precum și pentru a da o șansă construirii unei
relații mai strânse cu mediatorii, în avantajul ambelor profesii, propun un
scurt set de reguli simplu de aplicat în cadrul procedurii. Sunt oricând
deschisă să accept sfaturi în același sens, dacă acestea nu ar contraveni principiilor
medierii sau deontologiei profesiei de mediator.
Așadar:
1. Lăsați mediatorul să gestioneze
medierea. Nu îl transformați
în unealtă sau armă pentru obținerea controlului. Nu
îl considerați un accesoriu, nu îl tratați altfel decât ca pe un profesionist. Dacă
o veți face, veți pierde o șansă importantă în a obține înțelegerea părților. Dacă
nu veți permite mediatorului să decidă
modul și momentul în care să intervină, veți irosi banii cheltuiți pentru a-i “cumpăra” calificarea și expertiza.
2. Lăsați clientul
să fie în centrul procesului. Permiteți-i mediatorului
să vorbească direct cu acesta. Nu
încercați să interpretați sau să explicați fiecare cuvânt când clientul dumneavoastră
vorbește. Nu
încercați să protejați clientul de el însuși. Dați-i credit, fiecare cuvânt
rostit de el pune o petricică la temelia unui eventual acord.
3. Nu câștigați o
confruntare verbală pentru a pierde o oportunitate. Adesea, un mediator va interveni doar pentru a
puncta poziția susținută de adversarul dumenavoastră. Dacă spuneți pur și
simplu că nu sunteți de acord, dar sunteți dispuși să ascultați ceea ce
urmează, este suficient pentru a menține procesul medierii în desfășurare. Este
de asemenea un semnal suficient pentru mediator că ceea ce urmează nu poate fi
acceptabil pentru dumneavoastră. Dacă
insistați să dovediți că adversarul greșește, riscați declanșarea unei
dezbateri inutile și puneți în pericol
medierea.
4. Folosiți-vă de mediator. În
cazul în care clientul are așteptări nerealiste, lăsați mediatorul să le aducă
la normal. În
cazul în care clientul dumneavoastră este de părere că orice persoană
rezonabilă ar trebui să vadă faptele într-un anumit fel, mediatorul îl va ajuta
să ajungă la un alt punct de vedere, sau
măcar să accepte faptul că pot exista și alte puncte de vedere. În
cazul în care clientul dumneavoastră este absolut convins de un anumit rezultat,
lăsați mediatorul să îl conducă, abil, spre acceptarea ideii că rezultatul
poate fi altul, nu neaparat mai puțin satisfăcător pentru el. Mediatorul
poate sonda interesele reale, ajutând părțile să găsească soluția care servește
cel mai bine aceste interese.
5. Dați-i
mediatorului oportunitatea de a continua chiar și după ce dumneavoastră v-ați
pierdut convingerea că se poate ajunge la un acord. Este
puțin probabil ca un mediator bun să lungească nejustificat o mediere
nepromițătoare. El
dorește să-și contruiască o reputație de soluționare a conflictelor, știind
însă foarte bine că prelungirea
unei medieri lipsite de șanse îi riscă reputația profesională.
6. Acceptați
ideea că lipsa unui acord asupra conflictului nu înseamnă întotdeauna că
medierea a eșuat. Poate doar formal. Avocații, dar nu numai dumnealor,
consideră că scopul
medierii este soluționarea
rapidă și eficientă a unui caz particular. Nu întotdeauna este așa. Uneori, scopul real al
medierii este mai curând îmbunătățirea relațiilor dintre parțile care vor
avea de a face din nou unul cu altul în viitor, sau chiar de a le ajuta să
învețe cum pot aborda cel mai corect un eventual conflict cu altcineva, altă dată. De multe ori, un mediator
trebuie să descopere care dintre aceste scopuri este cel mai important
pentru părți într-un caz particular și să-și adapteze
serviciile pentru a sluji acest scop.
Medierea care se
concentrează mai mult pe relații este numită mediere
transformativă. În România, în prezent, acestui tip de
mediere i se acordă mai puțină atenție, toată lumea, inclusiv mediatorii
concentrându-și eforturile spre a contribui la soluționarea conflictului și mai
puțin la repararea relației dintre părți. Atitudinea mi se pare păguboasă,
pentru ca o astfel de situație poate duce oricând la apariția unui nou conflict
între părți sau la reaprinderea celui care părea rezolvat. Presiunea este însă
foarte mare pe mediatori, astfel încât apare ideea că trebuie să demonstreze că
orice conflict ajuns la ei se va rezolva garantat. E o discuție lungă, care nu
își are rostul acum.
Lista sugestiilor ramane deschisa, nu am pretentia ca am
epuizat subiectul, dupa cum nu am pretentia ca cele de mai sus nu suporta
corectii, fie ele si doar de nuanta. Concluzia este insa ca finalul spre care
ne îndreptăm este unul previzibil. Aceasta relație profesională trebuie să existe
și este de dorit să fie cât mai bună. Sarcina nu este imposibilă. Este în
beneficiul tuturor să facem lucrurile să funcționeze cât mai bine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu